tisdag 11 oktober 2011

fmlmsmhtsst

God morgon!
Virkningens förkortningar är som grekiska för många. Så var det för mig också. Jag minns när jag satt på min farmors trapp och hon tålmodigt förklarade för mig hur man gör en luftmaska. Jag var inte lika tålmodig och det skulle tyvärr dröja flera år efter min farmors död innan jag upptäckte mitt intresse för textilt hantverk. Som vuxen har jag mer tålamod och när min svärmor tog sig an mig förstod jag äntligen virkningens språk. Och nu förstår jag min fina farmor som satt och virkade och lyssnade på radio om kvällarna. Jag har upptäckt virkningens lugnande effekt och sitter sällan i soffan
utan något att virka.

Av loppisfyndade trasor har jag virkat en dyna att vila ändalykten på.
Eller ett skydd till bordet.

Pallar från Tolix och mingrytor från Le creuset.

Heja Frankrike...

KRAM

8 kommentarer :

Jea sa...

Va roligt det är att läsa din blogg Hanna... Alltid massa nytt och fint att få titta på, och alltid fina rader om "deditt". Min mormor satt oxå alltid och virkade, långt efter att hon inte såg ordentligt. Det lixom satt i fingrarna... Själv håller jag på med div virksaker just nu. Det ska bli en kanin till en vänbebbe, och några "bokmarkeringar" att lägga i böcker... Har börjat tänka lite julklappar oxå, och då är ju virkat kanon!!!

Kram kram

CreandoPhoto sa...

Kul med en virkad dyna! Jag har virkning kvar att lära mig. Tänkte att denna höst och vinter skulle bli då jag lär mig faktiskt. Men först ska jag sticka. Har fått ett härlig mönster på tofflor, som man tovar i tvättmaskinen efter stickning. Måste testas! Kramar Kicki

Sanna sa...

Mysig inspirerande blogg du har! =) Hmm funderar på om jag skall testa att sy ett god jul även jag..

Kraaaaam
Sanna

Duse Pasteller sa...

Heisann!!
Takk for fin kommentar hos meg:)
Flott blogg du !ar her - den turkise gryten var bare lekker!!!!
Matten likeså:)
Klem, Janni:)

Duse Pasteller sa...

**HAR her...

Anonym sa...

Grytorna är mina, hands off!!!! Pöss

Anonym sa...

Wow,va snyggt!
Ha en fin dag ♥

Petra-Lantlig Charm sa...

Precis som jag då fast det var min mormor som virkade. Varje jul fick man ytterligare en duk som man la längst in i garderoben. Men nu förstår jag verkligen för jag kan itne heller sitta i soffan utan något att virka på och jag kan tom längta tills jag får virka igen, haha!!

Ha en skön helg!

Kram Petra